דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עולם של שינויים או תרבות של שינויים 

מאת    [ 26/03/2009 ]

מילים במאמר: 793   [ נצפה 3062 פעמים ]

עולמנו עולם דינמי, מצוי בתנועה כל הזמן, תנועה בחשיבה, בעשייה, בתכנון, בקביעת יעדים ללא הרף ובקבלת תפוקות משתנות כל הזמן. הספרות גדושה בחשיבות השינוי המביא להצלחה, היינו, הדרכים, הכלים, השיטות, המתודות והיעדים שהובילו אותנו להצלחות בעבר שלא מתאימות לעתיד.
עומד תלמיד המפגין בפנינו עוצמה מדהימה בתחום המחשב, שאנו צוותי הפיקוח, אף לשאול שאלות לא ידענו. אחריו מראה יכולתו הנפלאה תלמיד הצעיר ממנו בשנה והוא מראה נפלאותיו ברמה העולה על קודמו.
מתנצל הבוגר, מפרגן לחברו הצעיר ממנו בשנה ואומר: נו, זו לא חכמה, "הוא מדור אחר", שנה יותר בתחום הוירטואלי כבר שייך לדור אחר.
כיצד יוצרים אווירה של שינוי מתמיד? כיצד מחדשים כל הזמן? האם יש כלים שעלינו ללמוד כדי להתחבר לעולם מותנה זה? האפשר ללמוד את הדרכים הנכונות כדי לא לשקוט על השמרים לרגע? להמשיך להוביל, להיות טובים, להצטיין, להצליח.
לדעתי, אפשר, יש דרכים וחייבים להתמודד עם עולם משתנה זה.
להלן כמה רעיונות שיובילו אותנו לכבוש חשיבה של תהליכי שינוי:
1. קביעת חזון ושיתופיות הצוות
כוחו האמיתי של החזון יביא לידי ביטוי ממשי רק כאשר תהיה לרוב הצוות המעורבים הבנה משותפת לגבי היעדים וכיוונם.
תחושת השותפות תחדיר מוטיבציה והשראה כדי לחולל פעולות שינוי. ככל שמעורבות האנשים תגדל - תקטן ההתנגדות לשינוי ויגבר הרצון לעשייה.
הצוות צריך להבין את מטרת השינוי, ייעודיו ותהליכיו.

2. מנהיג מול מנהל
רק מנהיג בעל יכולת יכול להוביל שינויים תכופים. מנהל טוב לא יוכל להתמודד. מנהיגות משפיעה, מקרינה, בעלת תכונות מנהיגותיות, כמו דוגמה אישית, אומץ, נחרצות, שקדנות, התמדה, כריזמה, תבונה, הומור, אנושיות, אינטלקטואלית, השתלמות מתמדת, אסטרטגיות להשגת השינויים, מדרבן אנשים, מספק צרכים אישיים ואנושיים, נותן ללמוד להיות מנהיג מצליח.



3.השתלמות עקבית
הצוות צריך כל הזמן להשתלם, לקרוא, ללמוד ולהשכיל. ניתן לחלק כמובן למידה דיפרנציאלית של חברי הצוות ובלבד שכולם יוסיפו דעת - כל הזמן.

4. תהליכים - בשינוי
אין קפיצות דרך בתהליכי שינוי, קיצורי דרך אינם מהותיים וגורמים מדי פעם לנזקים. צריך להגדיר במשותף כאמור, את היעדים, אך לבנות כדבעי את התהליך. השלבים לביצוע, המשימה, לכיבוש היעדים דורשים תהליכים מוטמעים היטב - כדי שההצלחה תקרום עור וגידים.
גיבושו של חזון לשינוי מחייב את כולם להקדיש זמן לאיסוף מידע, לעיכולו, לבחינת חלופות ולקבלת החלטות.

5. כלי בקרה והערכה
חשוב לאמץ כלי בקרה ותכנית הערכה כבר בשלבי התכנון. ככל שמערכת הבדיקה נעשית איכותית היא תהיה יעילה יותר. התפוקות צריכות להיבדק בסוף העשייה, אך גם ואולי בעיקר בשלבי התהליך, כדי שההר לא יוליד עכבר.

6. פתיחות ואוזן קשבת
חשוב להיות פתוח לבצע מקצה שיפורים, כאשר תמיד יש יותר מדרך אחת להצליח בשינוי. יש להטות אוזן קשבת, להקשיב לכל אדם, לכל רעיון של כל עובד. התבונה קיימת בכול - ככל שנטפח מערכת הקשבה יעילה, ככל שהאדם יודע שרעיון הצץ במוחו יישמע, בתהליכי שינוי אמיתיים יש להדגיש את עקרון ההקשבה לכל אחד. לעתים יש לעודד הקשבה פעילה. יוזמי שינויים צריכים לעודד תקשורת ותזרים מידע דו-סיטרית.

7. שאילת שאלות
מדען טוב נחשב כאדם היודע לשאול שאלות. מנהיג אמיתי וחכם בדור זה מעודד שאילת שאלות, מקרין אווירה של שאלות. המנהיג שואל שאלות, יוזם דרך זו אך, ובעיקר, מקשיב הקשבה אקטיבית לתשובותיהם של הנשאלים. אך המנהיג מקשיב קשב רב גם לשאלותיהם של מונהגיו-שותפיו.

8. איתגור ותגמול
ככל שהמנהיג ימצא את הדרכים לאתגר מונהגיו הוא יצליח להפיק מהם יותר הן אינטלקטואלית והן מעשית.
האיתגור יכול להתבצע במגוון דרכים, מתגמול כספי על כל רעיון חדשני ועד מילה טובה, חיוך, מכתב נאות, שליחת זר פרחים לבית העובד.




האצלת סמכויות ואחריות
אדם מרגיש אחריות לעשייתו כאשר הוא מקבל על עצמו סמכויות. האחריות הינה מילת המפתח להצלחה. ככל שנשכיל ליצור בתרבות של שינויים קבלת אחריות, נשיאה בעול על כתפנו, כן נצליח להעמיק את החשיבה והעשייה של כל אחד מהצוות. הצלחת עמלם של צוות בגיבוש עמדות חזון ותהליכים תלוי בסופו של דבר באדם הבודד, ביחיד מתוך הקבוצה. כל צוות צריך ליצור בו תרבות של הקשבה, אכפתיות, הבנה הדדית, אהבת אדם, עזרה לזולת, גמילות חסד, התחשבות באחר.
כל פרט לוקח על עצמו אחריות אישית וצוותית. כך מתגברים על כל מכשול בדרך להשגת משמעות עצמית גבוהה מטפחת חשיבה יצירתית, משלבת בחיים שינויים מתאימים במקום להילחם בהם.

לסיכום
יש חדווה בשינוי, לא תיתכן צמיחה ללא שינוי. ללא שינוי אין שיפור ואין התקדמות.
כמו שהיער משתנה כל הזמן, עליו נושרים, גוזלים בוקעים מן הביצים ונהפכים לציפורים, העונות מתחלפות, הפרפרים אינם אלא זוחלים שהשתנו - השינוי הוא דרכו של עולם.
השינוי הוא ידידה הטוב ביותר של האנושות. צריך להתקדם כל הזמן מלמידה לעשייה, ממשאלה למימוש.
צריך לראות בכל גל של שינוי - הזדמנות פז ללמוד, לגדול ולהצליח.
חשוב לפתח ציפיות, המה יוצרות את המציאות.
ההצלחה לעתים קרובות היא נבואה המגשימה את עצמה, למחשבות יש כוח, החשיבה מובילה אותך לנתיבים יעילים וטובים. מידת ההצלחה נקבעת על סמך הפעילויות והיוזמות שנבחרו להתמקד בהם בסוגי האנשים החושבים המקיפים אותך, באיזה ספרים קראת, מהי ההתפתחות האינטלקטואלית המתמדת ובאילו שכלולי כישורים בחרת, לאילו מחשבות הרשית להיכנס לתודעתך. מהו כוח הבחירה שלך, מהי האווירה שהנך יוצר כדי לגרום לשינוי תמידי, שהרי מי שלומד יותר הוא המנצח. השינוי מביא לאושר, השינוי גורם מדרבן להתקדמות הוא הכרחי להתקדמותנו. השינוי הוא ידידה הטוב ביותר של האנושות.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב